96-500 Sochaczew ul. 15 Sierpnia 4 woj. mazowieckie tel. +48 (46) 862-23-35           

biblioteka

Ankieta czytelnicza dla rodziców

https://goo.gl/forms/J0Fys3CmUjtp25203

 

 

Biblioteka rodzica

Biblioteka Rodzica to forma współpracy biblioteki szkolnej z rodzicami. W ramach współpracy zachęcamy Rodziców do włączenia się w promocję czytelnictwa. Mając świadomość, z jaką odpowiedzialnością i trudem wiąże się wychowanie  oraz edukacja,nasza biblioteka proponuje Państwu inspirujące poradniki i książki poruszające problemy wychowawcze oraz woluminy omawiające  zagadnienia związane z psychologią. Swoją treścią będą Was wspierać w budowaniu relacji z dziećmi oraz pomagać w rozwiązywaniu trudnych życiowych sytuacji. Serdecznie zapraszamy do lektury.

1Alberti Robert e.:Asertywność: sięgaj po to, czego chcesz,nie raniąc innych. Gdańsk 2012

2.Bettelheim Bruno; Wystarczająco dobrzy rodzice. Poznań 2013

3.Zwoliński Andrzej : Sekty w Internecie. Kraków 2009

4.Warecki Krzysztof: Dopalacze. Radom 2010

 5.Szurowska Beata; Anoreksja w rodzinie. Warszawa 2011

 6.Maxwell Ruth: Dzieci, alkohol, narkotyki. Gdańsk 2005

 7.Gordon Thomas: Wychowanie bez porażek w praktyce. Warszawa 2012

 8. Covey Stephen R.: 7 nawyków skutecznego działania. Poznań 2013

 9.Faber Adele Mazlish Elaine; Jak mówić do nastolatków żeby nas słuchały- jak słuchać żeby z nami rozmawiały. Poznań 2005

 10. Faber Adele Mazlish Elaine: Rodzicielstwo bez rywalizacji, jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie,by samemu żyć z godnością. Poznań 2013

UWAGA!

Dnia 5 kwietnia 2017 r. odbędzie się  podsumowanie powiatowego konkursu czytelniczo- fotograficznego organizowanego przez Bibliotekę Pedagogiczną przy współudziale naszej szkoły. Finałowi towarzyszyć będzie spotkanie autorskie z pisarką, publicystką i biografistką Mariolą Pryzwan, która opowie o  bohaterach publikacji „Moje fascynacje”.W wydarzeniu uczestniczyć będą uczniowie naszej szkoły z klasy I b, II a, II b. Spotkanie odbędzie się na sali gimnastycznej o godz. 10.00

 

Charakterystyka biblioteki szkolnej

 Biblioteka jest miejscem, w którym możemy wypożyczyć książki. Wypożyczyć, to znaczy zabrać je do domu, przeczytać i zwrócić książki do biblioteki. Nasza biblioteka służy uczniom i nauczycielom. Z księgozbioru mogą korzystać też pracownicy administracyjni szkoły. Czytelnikom polecamy ciekawe książki z zakresu literatury pięknej, popularno-naukowej, wychowania, terapii pedagogicznej, dysleksji itp. Posiadamy też pełną gamę lektur szkolnych oraz filmów edukacyjnych. Czytelnicy mają do dyspozycji obszerny księgozbiór główny i podręczny, kasety wideo, płyty CD , kasety magnetofonowe z audycjami i piosenkami edukacyjnymi, czasopisma, dokumenty szkolne oraz regulaminy. Bogaty wybór książek i zbiorów specjalnych jest gromadzony zgodnie z potrzebami użytkowników. W naszym księgozbiorze jest ponad 30 tys. wolminów ,lecz czꜶć z nich znajduje się w klasopracowniach. Biblioteka szkolna mieśœci się na pierwszym piętrze w zacisznym miejscu, zajmując pomieszczenie wypożyczalni oraz czytelni, która mieśœci 20 czytelników. Wyposażenie czytelni w telewizor, odtwarzacz wideo komputery pozwala na uatrakcyjnienie zajęć edukacyjnych. Od 1999r. do dyspozycji czytelników zostały oddane 4 komputery z dostepem do Internetu, z których chętnie korzystają uczniowie i pracownicy naszej szkoły. Biblioteka  pełni funkcję Centrum Informacji i Kultury,kształtuje właśœciwe postawy czytelników oraz umożliwia wprowadzenie nowych form zdobywania informacji. Wykorzystuje też Internet i programy multimedialne podczas zajęć dydaktycznych. Rok 2007 był przełomowy w pracach informacyjno- bibliotecznych. W tym czasie biblioteka została wyposażona w komputerowy program MOL, umożliwiający stworzenie komputerowej bazy danych zbiorów bibliotecznych. Jedną z form działalnośœci informacyjnej biblioteki , promocji czytelnictwa jest utworzona w 2016 r. strona internetowa biblioteki. Witryna ta zawiera wiele informacji na temat wydarzeń, uroczystośœci i konkursów bibliotecznych oraz ofert biblioteki kierowanych do czytelników. Strona internetowa biblioteki stale się rozwija, obejmując coraz to szerszy zakres wiadomośœci przydatnych czytelnikom. W bibliotece działa aktyw biblioteczny, do którego należą chętni uczniowie gimnazjum. Aktywiści podczas spotkań bibliotecznych zajmują się czynnoœściami biblioteczno- technicznymi na rzecz bibiloteki oraz pomagają w organizacji uroczystoœści i konkursów. W naszej szkole realizowane są projekty i konkursy, w których uczniowie nabywają umiejetnoœści potrzebnych w edukacyjnej samorealizacji. Zadania konkursowe zwracają uwagę uczniów na tematykę czytelniczą, związane są z książkami, a także nawiązują do działalnoœści i promocji biblioteki. Nasza biblioteka stanowi ważną instytucję naszej szkoły. Jest ona ośœrodkiem udostępniania informacji a efektywne wykorzystanie zbiorów bibliotecznych i nowoczesnego sprzętu, podnosi jakoœć pracy pedagogicznej szkoły.

 

            Kolejny raz życie i twórczość Fryderyka Chopina stały się inspiracją do zorganizowania w naszej szkole konkursu wiedzy o kompozytorze. Jego 20. edycja odbyła się dnia 28 lutego 2017 r. w bibliotece szkolnej.Celem konkursu było propagowanie wśród młodych ludzi wiedzy o życiu i twórczości kompozytora oraz ukazanie znaczenia jego dorobku dla kultury i dziedzictwa narodowego.Uczniowie pisali test wiedzy, który rozszerzył ich świadomość muzyczną na temat Chopina, był motywacją, by zdobyć wiedzę na temat dokonań patrona naszej szkoły.

            Dzięki umiejętnościom korzystania z róźnych źródeł dotyczących tematyki chopinowskiej uczestnicy wykazali dużą wiedzę na temat kompozytora i międzynorodowych konkursów pianistycznych. 

            Laureatem konkursu został Przemysław Pawlak  -uczeń  klasy II b liceum . Drugie miejsce zdobył Piotr Gierałtowski -uczeń  klasy I d liceum  ,zaś  trzecie miejsce przypadło w udziale Zuzannie Szymczak - uczennicy klasy Ia gimnazjum .Wyróżniono też Oliwię Adamczyk z klasy.Ia gimnazjum.

            Podsumowanie konkursu nastąpi dnia 15 marca br.  na uroczystym apelu szkolnym poświęconym patronowi szkoły. Konkurs został przygotowany i przeprowadzony przez nauczycielkę biblioteki Beatę Bartosiewicz-Lachowicz, która wręczy uczestnikom nagrody książkowe oraz pamiatkowe dyplomy.

 

ROK SZKOLNY 2016/2017

DRODZY RODZICE !

"Kto czyta książki, żyje podwójnie"

Umberto Eco

 

Czytanie jednym sprawia trudność, innym niebywałą przyjemność. Książki uczą, rozwijają wyobraźnię, są doskonałą formą rozrywki i odpoczynku.

Jak sprawić, by Ci, na których nam zależy polubili czytanie?

Na rodzicach spoczywa duża odpowiedzialność w rozwoju zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży. Im wcześniej podejmiemy trud rozbudzania ich zainteresowań i zamiłowań czytelniczych, tym wcześniej zaprocentuje on w czasie, który jest niezbędny na poszukiwanie własnej drogi w świecie literatury.

Potrzeba kontaktu z utworem literackim jest faktem kultularnym i musimy ją sami obudzić w dzieciach w procesie wychowania. Rodzicom zainteresowanym kształtowaniem właściwych kontaktów rodzic - dziecko można polecić głośne czytanie w domu, wspólne omawianie i przeżywanie opisów, uczenie prawidłowego używania określeń, kształtowania skojarzeń.

Duże znaczenie ma obdarowywanie dzieci i młodzieży odpowiednimi dla nich książkami, pomoc w kompletowaniu własnej biblioteczki czy prenumerata odpowiednich czasopism.

Dobrą okazją do zaprzyjaźnienia się z dziełem literackim są rodzinne wycieczki do księgarń, bibliotek czy na kiermasze. Rodzice winni być partnerami swoich dzieci, oddziaływać na nich własnym przykładem.

Czytający rodzice, prenumerujący prasę, dyskutujący na temat nowości litertatury pięknej, tworzą właściwy układ wzajemnych zależności dziecko – rodzic - książka.

Pięknie o tym pisze Paul Hazard "...Ale wyobraźnia nie może żywić się tylko samą sobą, a więc umysł dziecka pragnie nowego pokarmu, bo przecież trudno jest żyć samym chlebem".

My, WYCHOWAWCY WASZYCH DZIECI, zawsze służymy pomocą. W tym roku szkolnym opracowany został projekt czytelniczy"Zalajkuj czytanie", w ramach którego zachęcamy młodzież do licznych akcji i konkursów. Poniżej przedstawiamy literaturę, która mam nadzieję okaże się przydatna.

 

LITERATURA DLA RODZICÓW

 

  • Andrzejewska J.,Biblioteka szkolna teoria i praktyka, Warszawa, 1996

  • Pieter J., Czytanie a lektura, Katowice, 1967

  • Jak nowe media wpływają na czytelnictwo? / Jakub Frołow / Poradnik Bibliotekarza. - 2012, nr. 12, s. 8-10

  • Książka czy komputer? / Iwona Bukrejewska / Edukacja i Dialog.- 2005, nr. 10, s. 10-14

  • Ludzie, czytajcie / Barbara Waniek / Bibliotekarz. - 2008, nr. 1, s. 11-13

 

Więcej pozycji można znaleźć na portalu internetowym Ogólnopolskiej Kampanii "Cała Polska czyta dzieciom".

 

 

 

 

Zalajkuj czytanie!

 

Pod takim hasłem ruszył w naszej szkole projekt działań popularyzujący czytanie książek. Od dawna wszyscy biją na alarm, że Polacy nie czytają książek,wolą oglądać telewizję lub korzystać z Internetu. Nie bez powodu w tym roku szkolnym priorytetem jest szerzenie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom,w naszej szkole podjęto wiele działań propagujących czytanie książek.

Uczniowie naszej szkoły chętnie przystapili do akcji "Uwolnij książkę". Każdy mógł bez pytania i zbędnych formalności wziąć dowolną książkę spośród tych, które leżały w okazałym kufrze. Wśród nich znalazły sie książki przyniesione przez uczniów z domów, jak i te, które zostały przeznaczone na makulaturę po remanencie w szkolnej bibliotece. Wielu czytelników chętnie skorzystało z tej "darmowej wypożyczalni" i z chęcią sięgneło, po niby zapomniane, przestarzałe książki, ale za to bardzo ciekawe, które mimo upływu czasu nie straciły na swojej wartosci.

W klasach na lekcjach jezyka polskiego, godzinach wychowawczych, lekcjach przysposobienia czytelniczego rozmawiano o tym, dlaczego warto czytać książki i jak zachęcić uczniów i dorosłych do czytania.

Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w debacie"Czas na czytanie" zorganizowanej w Pałacu Prezydenckim. Organizatorami akcji byli Pierwsza Dama Agata Kornhauser-Duda we współpracy z Biblioteką Narodową. Ponadto nasi czytelnicy uczestniczyli w warsztatach dotyczących czytelnictwa.

Ciekawą formą zachęcającą do czytania był udział naszych uczniów w spotkaniach promujacych czytelnictwo organizowanych w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sochaczewie oraz w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej, której Filia znajduje sie w naszym mieście.

Innym pomysłem na rozwijanie czytelnictwa było zachęcenie uczniów do wzięcia udziału w konkusach czytelniczych. Przygotowano Szkolny Konkurs Wiedzy o patronie szkoły oraz Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o życiu i twórczosci Henryka Sienkiewicza.

Zainteresowaniem uczniów cieszyło sie również wypożyczanie książek z tzw."magicznego kufra", który systematycznie był uzupełniany nowymi pozycjami książkowymi.

Uwagę czytelników przykuwała promocja nowości wydawniczych prezentowana w formie tzw. "przejrzeniówek" w gablocie "Nowości Wydawnicze", w zakładce Biblioteka na stronie szkoły oraz na bibliotecznym fan page na Facebook'u.

Członkowie Aktywu Bibliotecznego wykonywali gazetki okolicznościowe i świąteczne m.in. Nike 2016. Nowości Biblioteki oraz czuwali nad aktualnością książek i prasy w kącikach prasowym i nowości.

To jednak nie koniec czytelniczego projektu. W drugim semestrze czeka nas jeszcze wiele niespodzianek czytelniczych, ale narazie szczegółów nie zdradzę.

Zalajkuj czytanie

 

Szkolny projekt promujący czytelnictwo wśród młodzieży.

Czas trwania: XI 2016 – VI 2017

 

Wstęp

Projekt przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum i liceum ZSO Sochaczew. Głównym założeniem projektu jest popularyzowanie czytelnictwa i integrowanie społeczności szkolnej. Podjęte przeze  mnie działąnia mają na celu wdrożenie młodzieży do częstych kontaktów z książką oraz rozwoju ich zainteresowań czytelniczych.

Projekt "Zalajkuj czytanie" składa się z przedsięwzięcia podzielonego na dwie części. Pierwsza z nich przeznaczona jest dla uczniów klas I-III gimnazjum, druga część przeznaczona jest dla uczniów klas I-III liceum.

 

Dzięki realizacji różnorodnych działań pokażemy, że czytanie kształtuje wewnętrzny świat młodzieży, z odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości i wskazuje życiowe priorytety. Wychowanie do czytania jest pracą żmudną i wieloletnią. Powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Jest to bardzo ważne, poniewać wychowanie dzieci na czytelników jest dzisiaj w dobie społeczeństwa informacyjnego, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nieumiejętność czy stronienie od czytania może spowodować nienadążanie za zmianami, a w konsekwencji wykluczenie informacjne. Nikt nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania musi być pobudzane przez inne osoby.

 

Założenia

W trosce o poprawę stanu czytelnictwa w naszej szkole ZSO Sochaczew zamierzamy podjąć działania opierające się na przedsięwznięciu adresowanym do uczniów klas I-III gimnazjum i I-III liceum. Projekt wpisuje się w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017 ogłoszone przez MEN.

Głównym celem projektu jest promocja książki i biblioteki szkolnej jako miejsca przyjaznego uczniom oraz zwiększenie roli biblioteki szkolnej w kształceniu, wychowaniu i rozwijaniu zainteresowań.

 

Cele szczegółowe

  1. Popularyzowanie czytelnictwa i poprawa jego stanu w szkole.
  2. Wyrabianie nawyku właściwego spędzania czasu.
  3. Przygotowanie do poszukiwania potrzebnych informacji i materiałów.
  4. Rozwijanie sprawności umysłowych i umiejętności twórczych.
  5. Rozwijanie sprawności językowych.
  6. Budowa poczucia własnej wartości.

 

Spotkania z książką cz. I przeznaczona dla uczniów klas I-III gimnazjum oraz klas I-III liceum

 

Zadania

Formy realizacji

Termin realizacji

Osoby odpowiedzialne

Zapoznanie uczniów z projektem promujących czytelnictwo w szkole

Umieszczenie informacji na stronie internetowej szkoły oraz na fan page biblioteki na Facebook`u

XI 2016

Beata Bartosiewicz-Lachowicz

Ustalenie harmonogramu spotkań czytelniczych w klasach I-III gimnazjum

Uczniowie klas I-III gimnazjum uczestniczą w zajęciach bibliotecznych promujących czytelnictwo zorganizowanych w czytelni szkolnej oraz uczestniczą w spotkaniach organizowanych w Miejskiej Bibliotece Publicznej

XI 2016-VI 2017

Beata Bartosiewicz-Lachowicz

Ustalenie harmonogramu spotkań czytelniczych w klasach I-III liceum

Uczniowie klas I-III liceum uczestniczą w zajęciach bibliotecznych promujących czytelnictwo zorganizowanych w czytelni szkolnej oraz uczestniczą w spotkaniach organizowanych w Miejskiej Bibliotece Publicznej

XI 2016-VI 2017

Beata Bartosiewicz-Lachowicz

Konkursy czytelnicze

Uczniowie biorą udział w Międzyszkolnym Konkursie wiedzy o życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza (zwłasza klasy III gimnazjum i klasy I-III liceum). Etap I – prezentacja multimedialna. Etap II – konkurs wiedzy o życiu i twórczości H. Sienkiewicza. Etap III – dyktando

 

Udział w konkursie wiedzy o patronie szkoły Fryderyku Chopinie. Test dotyczący życia i twórczości kompozytora.

Etap I – do 10 I 2017

Etap II – do 10 IV 2017

Etap III – do 10 IV 2017

Ogłoszenie wyników – VI 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28 II 2017

Beata Bartosiewicz-Lachowicz

Akcje czytelnicze

Uwolnij książkę – wymiana książek przeczytanych przez uczniów, które zalegają w domowych biblioteczkach

 

Magiczny kufer – w bibliotece zorganizowana jest wypożyczalnia międzyklasowa: kufer z książkami, który co 2 tygodnie przekazywany jest kolejnej klasie; księgozbiór jest systematycznie uzupełniany i aktualizowany, uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczniów

XII 2016

 

 

 

 

 

 

XI 2016-V 2017

Beata Bartosiewicz-Lachowicz

Prezentacja nowości wydawniczych

Multimedialna forma tzw. przejrzeniówek, szeroka dostępnośc jaką zapewnia Internet jest doskonałym nośnikiem wartości merytorycznej publikacji, prezentowanych na stronie szkoły oraz na fan page biblioteki

 

Prezentowanie nowości wydawniczych w gablocie na korytarzu szkoły oraz w Kąciku Książki i Kąciku Prasowym w bibliotece szkolnej

XI 2016-VI 2017

Beata Bartosiewicz-Lachowicz

 

Ewaluacja

Porównanie stanu czytelnictwa w roku szkolnym 2016/2017 z poprzednimi latami (2 lata wstecz)

Ankieta poewaluacyjna

 

Spodziewane efekty

Uczeń:

  • częściej spędza wolny czas czytając książki
  • dostrzega wartości wynikające z obcowania z książką
  • uczestniczy w konkursach literackich
  • redaguje różne formy wypowiedzi pisemnej
  • współpracuje z grupą
  • częściej odwiedza bibliotekę szkolną, interesuje się nowościami wydawniczymi, a wiedzą na ten temat dzieli się z rówieśnikami

 

Biblioteka szkolna ZSO Sochaczew serdecznie zaprasza do udziału w Międzyszkolnym Konkursie pod hasłem Rok 2016 rokiem Sienkiewicza.

Regulamin, karta zgłoszeń uczestnika oraz obowiązująca literatura do pobrania poniżej.

załącznik do konkursu o Hentryku Sienkiewiczu

Literatura

Międzyszkolny Konkurs pod hasłem

 

Konkurs !!!!

 

Drogi Czytelniku!

          Zajmij miejsce w literackim pociągu już dziś! Właśnie startujemy. Będziemy dokonywać przeglądu książek, organizować konkursy i akcje czytelnicze. Odwiedzaj stronę regularnie i bądź na bieżąco z nowinkami świata książek.

Biblioteka poleca !

 

Michał Gołkowski „Błoto”

Michał Gołkowski „Komornik”

Piotr Głuchowski „Trzeci zamach”

Piotr Głuchowski „Lód nad głową”

Stanisław Lec „Myśli nieuczesane”

Éric-Emmanuel Schmitt „Zapasy z życiem”

Hanna Kowalewska „Maska arlekina”

Hanna Kowalewska „Góra śpiących węży”

Simon Montefiore „Saszeńka”

David Sheff „Cudowny chłopiec”

Yehudi Menuhin „Niedokończona podróż”

Wykaz nowości wydawniczych 2016

 

Douglas Kennedy „Błękitna godzina”

Laura Lane McNeal „Dollbaby”

Tomasz Zalewski „Hillary Clinton”

Grzegorz Sołtysiak i Dorota Williams „Modny PRL”

Carter Wilson „Pokusa czerni”

Roger Maren „Wojenne związki. Polki i Niemcy podczas okupacji”

Paula Hawkins „Dziewczyna z pociągu”

Dana Perino „Dobre wieści”

Jan Kaczkowski „Życie na pełnej petardzie”

Roxana Bowgen „Współczesna bogini”

Grzegorz Motyka „Wołyń ‘43”

Andrzej Maleszka „Magiczne drzewo. Inwazja”

Wisława Szymborska „Najlepiej w życiu ma Twój kot. Listy”

Kamil Janicki „Damy ze skazą”

Bronka Nowicka „Nakarmić kamień” Nike 2016

Dostępne w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sochaczewie oraz w Bibliotece Pedagogicznej.

Przegląd książek dla młodzieży

Ewa Nowak „Moja Ananke” Wydawnictwo Literackie

18-letnia Jagoda raczej nie ma powodów do narzekań. Cudowni rodzice, kochany starszy brat, który wśród znajomych lubi się pochwalić ambitną i utalentowaną siostrą, sprecyzowane plany na przyszłość. Wiadomość o nieplanowanej ciąży spada na nią jak grom z jasnego nieba. Niezwykle realistyczna, nielukrowana powieść o przeznaczeniu, zaskoczeniu i zmianie priorytetów w życiu.

Elżbieta Cherezińska „Harda” Wydawnictwo Zysk i S-ka

Świętosława to siostra Bolesława Chrobrego. Dzielna dziewczyna z charakterem, pyskata, ambitna, interesująca się polityką i dyplomacją. Polska pierwszych Piastów: Mieszko przyjmuje chrzest, pojmuje za żonę czeską księżniczkę Dobrawę. Rodzą się dzieci, wśród nich niezwykła Harda. Podróż w czasy, w których poznać można bohaterów z kart historii, bitwy, intrygi i knowania, wyprawy na wroga, codzienne życie w zamku władcy i na placu w grodzie.

OFICJALNA STRONA INTERNETOWA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO W SOCHACZEWIE
sekretariat@losochaczew.pl     dyrekcja@losochaczew.pl

Wsparcie informatyczne nicraM.net